Thursday, September 25, 2003

Perbankan Internet : BCB sedikit maju...

Perbankan internet ( Internet Banking ) telah saya gunakan sejak beberapa tahun yg lalu iaitu sewaktu Maybank melancarkan maybank2u.com. Sehingga ini hampir semua bil dan urusan bank saya buat melalui internet. Sungguh mudah.
Cuma saya selalu menghadapi masalah bila

gaji bulanan saya dimasukkan ke bank Bumiputra Commerce. Jadi saya terpaksa setiap kali dapat gaji, akan keluarkan duit dari BCB dan masukkan ke Maybank. Bagaimanapun ini tidaklah begitu sukar kerana Maybank mempunyai banyak kiosk yg boleh menerima kemasukan wang. Ianya ada di stesen minyak di samping shopping complex yg besar dan sentiasa berfungsi.

Walaupun BCB ada perbankan internetnya sendiri iaitu channel-e, namun perkhidmatan amat jauh berbeza dgn maybank2u. Saya juga ada akaun dgn channel-e sejak 2 tahun yg lalu. Ia saya gunakan hanya uttk semak bila gaji masuk dan baki yg ada. sebagai perbandingan, terdapat 306 organisasi yg menerima pembayaran melalui maybank2u manakala hanya 24 bagi channel-e. BCB begitu lambat dalam hal ini.

Tetapi pada hari ini, saya mendapati channel-e sudah mengaktifkan servis 'fund transfer'. Dgn ini saya tak perlu lagi ke ATM utk transfer duit dari akaun BCB ke akaun Maybank. Ini menunjukkan BCB sedikit maju.

Namun kemajuan ini sangat sedikit berbanding apa yg telah dicapai oleh maybank2u. Saya tidak faham mengapa BCB tidak peka dgn kemampuan saingannya. Sepatutnya dalam dunia yg mana IT terutamanya internet menjadi tulang belakang ekonomi, BCB perlu lebih cepat bergerak.

Pergerakkan yg cepat pula harus juga disertakan dengan peningkatan keupayaan. Contoh yg kurang baik dalam hal ini ialah malangnya maybank2u. Walaupun ia mejadi pujian saya, namun kebelakangan ini khidmat maybank2u ada bermasalah spt kesukaran utk akses di waktu puncak. maybank sepatutnya meng'upgrade' mereka utk mengatasi masalah ini.

sebagai kesimpulan:
- jika anda belum guna perbankan internet, silalah cuba. setakat ini saya belum pernah menghadapi sebarang masalah
- bank atau mana-mana syarikat yg berurusan dgn orang ramai perlu peka dgn kemampuan saingan. jika tidak pelanggan akan lari.
- jangan mudah berpuas hati dgn pujian, setiap kita perlu fikir bagaimana uttk pastikan kita sentiasa terbaik

18 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.