Thursday, September 25, 2003

Guru patut dibenar tampar pelajar

Utusan Malaysia 8 ogos 2003 melaporkan Kementerian Pendidikan mungkin mengambil tindakan disiplin terhadap guru yg telah menampar seorang pelajarnya.


Menurut akhbar hari sebelumnya, guru tersebut telah menampar pelajar berkenaan krn kenakalannya. Akibat malu dan marah, pelajar ini telah memanjat bumbung sekolah 3 tingkat tersebut dan menggelungsurkan dirinya ke tanah.

Saya berpendapat Menteri Pendidikan tidak wajar mengeluarkan kenyataan seolah-olah menyebelahi pelajar dan menyalahkan sikap guru berkenaan. Saya rasa guru perlu diberi kuasa utk menampar pelajar.

Saya mempunyai ahli keluarga yg menjadi guru. Rakan-rakan saya ramai yg mempunyai anak-anak yg masih bersekolah. Dari perbualan dgn mereka, saya mendapat seolah-olah satu kesimpulan bahawa banyak pelajar sekarang yg degil, susah dikawal dan tidak menghormati guru. Saya rasa ini berpunca dari kurangnya 'kuasa' yg diperuntukkan kpd guru utk menghukum pelajar yg melakukan kesalahan.

Sebagai pelajar saya juga pernah ditampar. Saya masih ingat nama guru itu dan mengapa saya ditampar walaupun ia berlaku sewaktu saya dalam darjah 1 lebih kurang 27 tahun yg lalu. Saya tidak marah kpd guru itu krn natijah dari itu, saya menjadi insan yg lebih baik.

Saya tidak berani utk memperkatakan mengenai perangai pelajar yg bermasalah krn saya juga ada anak yg sedang membesar. Seperti kata orang, 'jangan mengata anak orang, nanti anak sendiri pula jadi begitu'. Saya berdoa kpd Allah agar menjadikan kami sekeluarga insan yg soleh serta berjaya dunia dan akhirat.

TAMBAHAN
Malaysiakini melaporkan pelajar berkenaan kemungkinan besar akan didakwa atas kesalahan cuba membunuh diri.

1 comment:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.